lauantai 25. tammikuuta 2014

BETT 2014 -vierailu

Vierailu Lontooseen ja BETT-tapahtumaan (http://www.bettshow.com/) takana. BETT sisälsi aiempien vuosien tapaan runsaasti sekä luentoja että näytteilleasettelijoiden esittelyjä. Tilaisuuden avasi Ison-Britannian opetusministeri Michael Gove, jonka puheesta mielenkiintoisina yksityiskohtina jäi mieleen ohjelmoinnin mukaan ottaminen Ison-Britannian opetussuunnitelmiin ja erilaiset kansalliset opetukseen tai sähköisiin materiaaleihin liittyvät opetusalan ammattilaisten verkkopalvelut. Puheesta tarkemmin: https://www.gov.uk/government/speeches/michael-gove-speaks-about-computing-and-education-technology .

Tilaisuudessa esiintyi myös mm. professori Stephen Heppell, joka kertoi ns. Big data -käsitteen hyödyntämisestä kouluolosuhteissa (http://www.bettshow.com/Content/Explore-the-work-of-Prof-Stephen-Heppell). Varsinainen opetuksellinen anti tai suuren datan hyödyntäminen laajamittaisessa kehitystyössä jäi mielestäni yleisluennossa pienelle roolille, mutta huomio siitä, että kattavalla tiedon keruulla ja ennen kaikkea kerätyn tiedon hyödyntämisellä voidaan saada paljon aikaan, tuli hyvin esille. Heppell kertoi eräästä kokeilusta, jossa koulun meluhaitan pienentämiseksi oppilaat laitettiin tutkimaan ongelmakohtia ja kehittämään ratkaisua ongelmaan. Tablet-tietokoneita ja desibelimittaus- ja videomakerasovellusta hyödyntäen he löysivät koulun meluisimman kohdan: portaat. Sitten oppilaat testasivat eri kävelytyylejä etsien vähämeluisinta vaihtoehtoa ja videoivat tästä esimerkin talteen. Vastaavia asioita voisi hyvin ottaa käyttöön myös koulullamme. Uudet lukiolaisten ja opettajien käytössä olevat laitteet kun mahdollistavat opetuksen tai opiskelun siirtämisen luokkahuoneen ulkopuolelle.

Näytteilleasettajilla oli esittelyssä luonnollisesti paljon ohjelma-, laite- ja verkkoratkaisuja. Uutena viime vuoteen 3D-tulostimia oli esillä jonkin verran ja niiden tarkkuus kyllä ällistytti. Myös opetuskalusteratkaisuja oli viety eteenpäin ja usealla pisteellä esiteltiin pöytää, johon oli upotettu kosketusnäyttö. Osa tällaisista pöydistä oli varustettu mahdollisuudella kääntää pöytäpinta pystyyn, jolloin pöytä muuttui interaktiiviseksi esitystauluksi. Itselleni kuitenkin kiinnostavinta antia näytteilleasettajilta olivat erilaiset pilvipalvelut. Google ja Microsoft toivat vahvasti esille omia opetukseen suunniteltuja pilviratkaisujaan (mm. Google Drive -palvelut ja Google hangout, Office 365) ja niiden hyödyntämistä opetuksessa. Puhetta oli käännetyn luokkahuoneen ratkaisujen toteuttamisesta ko. palveluilla ja kaikkiaan opetuksen eriyttämisestä ja opetuksen henkilökohtaistamisesta. Tämä on yksi suunta, jota varmasti käynnissä olevien hankkeiden puitteissa testaan, sillä pilvityökalut tarjoavat paitsi tyypillisest toimisto-ohjelmistopalvelut, myös luontevan tavan yhteisölliseen työskentelyyn ja tiedon jakamiseen.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti